Geopolítica y geometría del comercio mundial: actualización 2025 -McKinsey Global Institute -

  Geopolítica y geometría del comercio mundial: actualización 2025

La reconfiguración del comercio continúa siguiendo líneas geopolíticas, según muestra esta actualización con datos de 2024.

Geopolitics and the geometry of global trade: 2025 update

McKinsey Global Institute 

 

Como están cambiando las relaciones comerciales?
 
Ninguna región del mundo es una isla. Todas las regiones dependen, en mayor o menor medida, del comercio internacional. Aquí tienen importaciones netas como % del consumo domestico por región y sector. Por ejemplo, ven que Europa importa más del 50% de la energía que consume


Los países grandes comercian menos con el exterior. Estados Unidos, por ejemplo, tiene un mercado interno enorme. Aún así el comercio internacional sigue siendo clave
 

 
La distancia física del comercio es muy grande, esto está en miles de km. Brasil, por ejemplo, comercia mucho con países muy lejanos (sobre todo China). Alemania o Inglaterra, distancias medias mucho más cortas (Europa).
 

 
Y si lo medimos en *distancia geopolítica*? Lo que hacemos aquí es medir el grado de alineación geopolítico basándonos en cómo votan los países en la Asamblea General de las Naciones Unidas. China, por ejemplo, comercia mucho con países geopolíticamente distantes - Australia, Japón, Corea
 

 
 
 
https://x.com/MCanalN/status/1887826386976485520 


Y, finalmente, grado de concentración. Cuando este índice (Herfindahl-Hirschman) sale alto, significa que las importaciones de un país o región dependen en mayor medida de un grupo pequeño de países - es decir, potencialmente más riesgo

 
 Por acabar de situar el tema, este es uno de mis gráficos favoritos. En las X posición geopolítica de cada país - es decir, Occidente y China votan muy distinto en las Naciones Unidas. En las Y, una medida de cuánto comercia cada país con países geopolíticamente distantes. Ya hemos anticipado lo que pasa con China, que comercia mucho con países menos alineados (Australia, Japón, Corea...). Lo mismo les pasa a esos países en el otro lado del gráfico. Vean a los europeos, que comerciamos mucho entre nosotros.
 

 
 
 
 
 
  
 
Los intereses geopoliticos y geoeconomicos, por paises con su estrategia de política industrial, o por grupos de países, requieren que existan unas reglas de juego, las instituciones supranacionales, durante años consiguieron cierto orden, pero estas dos ultimas décadas ya no. 

Cómo ha evolucionado todo esto al calor de este mundo cambiante en el que vivimos? Puede que de manera sorprendente, la distancia física del comercio no ha dejado de aumentar, poco a poco (en media). La distancia geopolítica, sin embargo, se ha ido reduciendo. Nótese que no de forma muy precipitada. Los lazos comerciales son fuertes. Podríamos decir que la tendencia global media es hacia el "friendshoring", pero no necesariamente "nearshoring". El nivel de concentración de las importaciones se mantiene estable globalmente.
 
Pero hay variación que subyace las medias globales. Vemos claramente que mientras que la distancia física aumenta de forma bastante generalizada, la distancia geopolítica se reduce más en Occidente y China. Y la concentración de las importaciones cae en esos mismos lugares (llamémosle "de-risking"), pero aumenta en regiones emergentes.
 
Si EEUU comercia menos con China, con quién comercia más? Europa? Mexico? En parte, pero también con otras economías asiáticas sudorientales ("ASEAN"). 
Aproximadamente la mitad del incremento de ASEAN es Vietnam
 
 

 
Aquí por producto manufacturero, solo importaciones. China cae en todos. Por cierto, si alguien ha pensado que la reconfiguración hacia otras economías asiáticas es, por ejemplo, en textiles,... correcto, pero miren "electronics" (Vietnam de nuevo). Algo de Europa aquí y allá
 
 

 
 Y China? Pues, naturalmente, al revés. Menos comercio con EEUU y más con economías emergentes
es) son algunos de los culpables

 
 Y Alemania? Fuerte caída del comercio con Rusia, y puede que signos iniciales de caída con China. Pero cuidado, eso se explica por la menor proporción de *exportaciones* de Alemania a China. Químicos, maquinaria y transporte (automóvil)  
 
son algunos de los culpables.
 

Marc Canal Noguer@MCanalN
 
Economics, history, politics, science, business, and whatever looks interesting
 

 

 Trade reconfiguration continues along geopolitical lines, this update with 2024 data shows.

 
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 Trade relationships are continuing to reconfigure, and changing geopolitics is a major reason. The United States has continued to shift trade away from China and toward other economies such as Mexico and Vietnam. In some cases, this is due to these economies forming an intermediate step in trade flows between China and the United States. European economies have moved away from trade with Russia and increased trade with other partners, notably the United States. Developing economies, rather than advanced ones, now account for the majority of China’s imports and exports. Economies such as the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), Brazil, and India continue to strengthen trade ties across the geopolitical spectrum.

In view of widespread talk about friendshoring, nearshoring, decoupling, and derisking, the McKinsey Global Institute has been monitoring shifting trade patterns closely. In a previous report, we found evidence of trade reconfiguring toward geopolitically closer partners.1 This is an update, examining 2024 data for the economies represented by ASEAN, Brazil, China, Germany, India, the United Kingdom, and the United States.2 The pattern of reconfiguration has continued, but its character and pace differ among major economies.

Economies connect through trade, but in different ways

Trade binds economies around the world. Every major region relies on imports for more than 25 percent of its consumption of at least one type of critical resource, manufactured good, or service (Exhibit 1). And even in sectors for which a region is a net exporter, it may still be dependent on imports for many crucial products. For example, while the United States is a net exporter of nonfuel minerals in aggregate, it relies on imports for many critical minerals such as rare earth metals. The US Critical Minerals List includes 50 minerals, and for about 30 of them, imports supply more than 75 percent of US annual consumption

 

 
 

Although all economies engage in trade, each has its own distinct trade footprint. We analyze the changing geometry of global goods trade using four measures: trade intensity, geographic distance, a measure we have developed of “geopolitical distance”, and import concentration. These metrics provide valuable insights into the unique trade characteristics of different economies.

Economies vary in how much they trade in comparison to their size; this is their trade intensity. Economies also vary in their patterns of trade partners in both where they are, or geographic distance, and how aligned they are on global issues
, or geopolitical distance.4 Finally, economies differ in how broad or narrow their network of supply relationships is, or their import concentration (Exhibit 2)
 
 
 Goods trade intensity in ASEAN and Germany is higher because of their integration in cross-border manufacturing value chains. The goods trade intensity of the United States is lower than that of many other large economies due in p
art to its large domestic economy and natural endowments.
 
Brazil’s trade travels farther geographically than that of many economies because of its significant trade with China. Germany and the United Kingdom tend to trade over shorter geographic distances than other major trading economies, reflecting the relatively compact nature of Europe’s economies.
 
China’s relatively high geopolitical distance of trade is driven by its extensive trade with Australia, the EU, Japan, South Korea, and the United States. Germany and the United Kingdom trade over shorter geopolitical distances because of their high share of trade with geopolitically proximate European economies. 


 
 
 Overall, large economies tend to have lower levels of import concentration than the global average. Germany’s import concentration is relatively low, reflecting extensive intra-European trade. Brazil’s is higher because of significant 
import
 
s from China.
 
 

Trade occurs around the globe between partners with different geopolitical stances. In our previous report, we found that some of the world’s largest trading economies do a great deal of business with partners that are at the opposite end of the geopolitical spectrum.

China, the largest trading economy in the world, trades more with geopolitically distant partners than any other economy. It trades extensively with the Europe 30, Japan, South Korea, and the United States; in combination, these economies accounted for about 40 percent of China’s total goods trade in 2023 (Exhibit 3).5

Germany and Russia are also examples of economies at opposite ends of the geopolitical scale, but they used to trade a great deal with each other. Notably, prior to Russia’s invasion of Ukraine in 2022, Germany relied heavily on Russian energy resources—and it had to engineer a swift reconfiguration after the war began.

 

 

 
 
 Algunos intercambios comerciales han seguido reconfigurándose según líneas geopolíticas, con cambios recientes que varían según la economía

El cambio actual más significativo en los patrones comerciales es una caída en la distancia geopolítica media del comercio. Esta medida se redujo en aproximadamente un 7% entre 2017 y 2024, un período que fue testigo de las continuas tensiones comerciales entre Estados Unidos y China, así como de la invasión rusa de Ucrania. Las economías de cada extremo del espectro geopolítico han comerciado menos entre sí: China, Alemania y Estados Unidos han experimentado fuertes reducciones en la distancia geopolítica del comercio. Sin embargo, no todas las economías están reajustando su comercio en función de criterios geopolíticos. Como en nuestro informe anterior, la distancia geopolítica del comercio entre las economías medianamente alineadas, incluidas la ASEAN, Brasil y la India, se mantuvo estable o aumentó.
 
La distancia geopolítica media del comercio cayó de un máximo de aproximadamente 3,5 a principios de la década de 2010 a 3,1 en 2023. Una distancia geopolítica de 3,1 es aproximadamente la distancia entre Estados Unidos y Turquía o entre Rusia y Arabia Saudí según nuestra escala, que va de cero a diez. En 2024, la distancia geopolítica media del comercio persistió en este nivel inferior, pero no se contrajo sustancialmente más.

Por el contrario, la distancia geográfica media del comercio ha ido aumentando -muy lentamente, pero de forma constante- en unos 10 kilómetros cada año durante la última década. Esto parece que continuará hasta 2024. La distancia media que recorre ahora un dólar de comercio es de unos 5.200 kilómetros, aproximadamente la distancia entre Londres y Boston o entre Singapur y Tokio. Las grandes economías registraron distancias geográficas estables de su comercio hasta 2024. El nearshoring no parece estar produciéndose aún a escala mundial.

La concentración mundial de las importaciones -es decir, la amplitud de las relaciones comerciales de las que depende una economía para cada uno de los bienes que importa- también se mantuvo estable, sin tendencia general hacia la diversificación, pero los patrones varían. En el caso de las grandes economías comerciales y más desarrolladas, como China, Alemania y, especialmente, Estados Unidos, las pautas de aprovisionamiento parecen estar diversificándose. En el caso de economías como la ASEAN, Brasil y la India, la concentración de las importaciones tendió al alza, a menudo debido a la profundización de los lazos con China (Recuadros 4 y 5). 

 
 
 
 

Aunque los indicadores de concentración de las importaciones se han mantenido estables en los últimos años, la concentración es una característica clave de la red comercial mundial. Según nuestras investigaciones anteriores, alrededor del 10% del valor del comercio mundial está "concentrado a nivel mundial", es decir, tres o menos economías proporcionan más del 90% de la oferta comercializada a nivel mundial de un producto concreto.6 Los ejemplos de productos concentrados a nivel mundial van desde el mineral de hierro (suministrado principalmente por Australia y Brasil) hasta los ordenadores portátiles y los teléfonos inteligentes (suministrados en gran parte por China).
 

Trade in globally concentrated products intersects with geopolitical distance. Nearly 20 percent of global goods trade is between more geopolitically distant economies, defined as pairs of economies that are more than eight points apart on the zero-to-ten scale of geopolitical distance. Examples of geopolitically distant economy pairs include China and the United States, and Germany and Russia. However, zooming in on just globally concentrated products, almost 40 percent of trade in these goods is between geopolitically distant economies. Examples of globally concentrated products that traverse wider geopolitical distances include permanent magnets, which can be used to power electric motors and are mainly supplied to the global market by China, and machinery for manufacturing semiconductor wafers, which is mainly supplied to the global market by Japan. Globally concentrated products may be those for which finding an alternative supplier is not easy, at least in the near term.

Shifting the fundamental geography of import dependence happens slowly. For example, while the United States has substantially reduced the share of its manufactured goods imports coming from China in recent years, the share of US imported value added that originates in China may not have fallen as much (Exhibit 6). This could occur, for example, if a product largely produced in China is shipped to a third country for final assembly before being exported to the United States.This is partly what we observe in the case of ASEAN’s new trade dynamics with the United States.
 
 

The United States continues to diversify away from China and to trade more with ASEAN and Mexico

The United States continues to reorient trade away from China. It reduced its share of trade in manufactured goods with China by six percentage points between 2017 and 2024. At the same time, the United States increased its share of imports from Mexico and ASEAN by about two and four percentage points, respectively. As a result, Mexico became the largest supplier of goods to the United States in 2023, a position that China had held since 2007.

In 2024, both Mexico and ASEAN continued to register trade gains from US trade reorientation, with both economies gaining share of US trade faster in 2024 than they had on average between 2017 and 2023 (Exhibit 7). Meanwhile, China steadily lost share of US imports across almost all sectors between 2017 and 2024, with the most substantial declines in electronics, machinery, and textiles and apparel. In these sectors, the share of US imports from China fell by between 14 and 16 percentage points over the period. This reflects a change in the United States’ sourcing patterns rather than a shift in China’s export mix or values. In fact, China has increased its global exports across these sectors by over $500 billion since 2017. Moreover, this reorientation of imports away from China appears relatively specific to the United States—neither Germany nor the United Kingdom registered more than a two-percentage-point decline in its share of imports from China in these sectors between 2017 and 2024.

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China continued to expand its trade with developing economies, particularly ASEAN, Latin America, and Russia

In the past two years, developing economies overtook advanced economies to represent the majority of China’s imports and exports. In tandem, China reduced its share of total trade with more geopolitically distant partners—including the Europe 30, Japan, South Korea, and the United States—by almost ten percentage points between 2017 and 2024.

 

Gran parte del cambio de China hacia las economías en desarrollo fue el resultado de los crecientes lazos comerciales con la ASEAN, que en 2024 superó a Europa de los 30 para convertirse en la mayor región socia comercial de China (Recuadros 9 y 10). Muchos de los sectores que registran los cambios comerciales más sustanciales -como la electrónica, la maquinaria y los textiles- son aquellos en los que el papel de China está evolucionando como proveedor de insumos intermedios a la ASEAN. Las economías de la ASEAN, a su vez, producen productos acabados para el mercado mundial y, cada vez más, para Estados Unidos. Entre 2017 y 2024, la proporción de las exportaciones de productos electrónicos de la ASEAN dirigidas a Estados Unidos se duplicó, pasando del 10% a casi el 20%. Una notable excepción a este patrón es Indonesia. Su comercio con China creció a un notable 12% anual de media entre 2017 y 2024, impulsado por las exportaciones indonesias de metales y minerales, en particular níquel. 

El comercio de China con América Latina también ha seguido una trayectoria ascendente constante, impulsado por las importaciones agrícolas chinas procedentes de la región y el crecimiento de las exportaciones chinas de productos manufacturados, que abarcan la electrónica de consumo y los productos de tecnología limpia, como las células fotovoltaicas, las baterías de iones de litio y los vehículos eléctricos. Gran parte de este crecimiento comercial ha sido impulsado por el comercio con Brasil, que en 2024 representará casi el 50% de todo el comercio de China con América Latina, frente a poco más del 40% en 2017.8 Sin embargo, muchas economías latinoamericanas han experimentado un rápido crecimiento del comercio con China. El valor del comercio entre Brasil y China creció alrededor del 13 por ciento anual entre 2017 y 2024. Perú y Colombia experimentaron una tasa de crecimiento similar. Y para algunas economías más pequeñas, el crecimiento del comercio con China ha sido aún más rápido, con Ecuador y Costa Rica, por ejemplo, registrando tasas de crecimiento comercial de casi el 20% anual.


China también ha estrechado sus lazos comerciales con Rusia. Rusia es una fuente creciente de recursos energéticos para China y está emergiendo como un destino importante para los automóviles y otros equipos de transporte de China. En 2017, solo el 2 por ciento de las exportaciones chinas de equipos de transporte se destinaron a Rusia. En 2024, esa cifra superaba el 10 por ciento.

Con la reorientación hacia el mundo en desarrollo, la cuota de China en el comercio con las economías de la Europa de los 30 ha disminuido marginalmente. Esto se debió principalmente a un cambio en la combinación de sectores de las importaciones de China y no a que las economías europeas perdieran una cuota significativa en algún sector. Por ejemplo, las economías europeas ganaron cuota en las importaciones chinas de equipos de transporte entre 2017 y 2024, pasando de alrededor del 50 % a alrededor del 60 %. Sin embargo, el valor total de las importaciones de China en este sector se redujo en aproximadamente un 4 por ciento anual, ya que el sector automotriz nacional de China continuó creciendo, reduciendo su dependencia de las importaciones. Como resultado, el valor de las exportaciones europeas de equipos de transporte a China se estancó: una porción mayor no compensó la reducción del pastel. Un patrón similar puede observarse en las exportaciones europeas a China de textiles y prendas de vestir y, en cierta medida, de productos químicos y farmacéuticos.

Germany reduced trade with Russia substantially, and trade with China may be showing early signs of slowdown

Russia’s invasion of Ukraine triggered a sharp shift in how Germany sources its energy imports, with the United States emerging as a major supplier. This shift meant that, in 2024, the United States overtook China as Germany’s largest partner in goods trade. To give a sense of the magnitude of Germany’s pivot away from energy imports from Russia, Russia’s share of Germany’s energy imports fell from more than 30 percent in 2017 to just 1 percent in 2023.

Germany’s share of trade with China has been falling in recent years (Exhibit 11). However, unlike the United States, whose lower trade with China mainly meant reducing imports, Germany’s recent trade distancing from China has mainly been a result of a reduction in the share of Germany’s exports headed to China. In some of its largest export sectors, including chemicals, machinery, and transportation equipment, the share of Germany’s China-bound exports has been on a steady downward trend since 2020, with further decreases in 2024. This trend may partly reflect a loss of market share of German auto manufacturers in the Chinese market, as well as changes in industrial competitiveness in sectors such as chemicals resulting from commodity price changes in the wake of Russia’s invasion of Ukraine.9

The EU continued to rely on Chinese imports, but China’s reliance on EU exports fell. Between 2017 and 2024, China’s share of imports to the EU from outside the bloc increased from 18 to 21 percent. But the share of the bloc’s exports heading to China fell from a peak of more than 10 percent in 2020 to about 8 percent in 2024.

One standout area of growth has been the trade relationship between Germany and Poland. Between 2017 and 2023, this was the trade corridor within the Europe 30 that grew the most by value. The increase was powered by the integration of the two economies in transportation equipment and machinery value chains, for example through trade in lithium-ion batteries, internal combustion engines, and other vehicle parts. The available 2024 data suggest that this corridor’s growth is continuing, but at a more moderate pace.

 

 La intensidad del comercio de bienes del Reino Unido ha disminuido

En promedio, la intensidad del comercio de bienes de las economías de altos ingresos a nivel mundial aumentó un 3% entre 2017 y 2023, pero disminuyó un 3% para el Reino Unido. Este descenso se debió principalmente al menor crecimiento de las exportaciones de bienes del Reino Unido. Entre 2017 y 2023, el valor nominal de las exportaciones de bienes del Reino Unido creció por debajo del 2% cada año en promedio (Gráfico 12), la tasa de crecimiento de las exportaciones más lenta de las 30 economías de Europa. De hecho, en términos reales, el valor de las exportaciones de bienes del Reino Unido disminuyó casi un 15 por ciento entre 2017 y 2023, y los datos disponibles sugieren que disminuyó aún más en el transcurso de 2024.

As with many other European economies, the United Kingdom sharply reduced its trade with Russia following the latter’s invasion of Ukraine; goods trade fell by more than 90 percent between 2021 and 2024. Following this, the United States emerged as a major supplier of UK energy resources. However, the growing trade share of the United States was broader based. The United States also gained share of UK transportation equipment, chemicals, and electronics trade, with this shift persisting through 2024. In chemicals, the UK share of trade with Germany fell the most—by about five percentage points between 2017 and 2024—with share decreases across all subsectors, such as pharmaceuticals, organic chemicals, and plastics.

 

The decline in Germany’s share of UK chemicals trade was part of a more general trade slowdown between the two largest economies in the Europe 30. Indeed, the trade corridor between the United Kingdom and Germany was one of only a handful of the 435 intra–Europe 30 corridors to shrink in value between 2017 and 2023. It shrank by the most, by about 14 percent or $16 billion, in this period, and the available 2024 data suggest that a recovery is not yet under way.11 UK trade often reoriented to other partners in Europe, such as France, Ireland, and Poland. As a result, the United Kingdom’s overall share of trade with European partners remained broadly stable and substantial. The Europe 30 economies together accounted for 57 percent of UK goods trade in both 2017 and 2024.12

Overall, trade between the United Kingdom and China has remained roughly constant, with pronounced sector shifts. China’s share of UK trade in 2023 and 2024 was similar to prepandemic levels. However, China gained share in some sectors in those years, including in chemicals and machinery, but lost share in others. For example, in electronics—particularly telecommunications equipment and office machinery—China lost share of UK imports to India and the United States. And with the reconfiguration following the invasion of Ukraine China lost share of UK energy exports, which were increasingly directed to countries in Europe. However, as seen in Germany and many other economies, UK imports of transportation equipment, such as EVs, from China surged more than fourfold, from $1.5 billion to $7 billion between 2017 and 2023. Economies such as Japan and South Korea lost share in this sector.
 

El comercio de India se ha expandido por todo el espectro geopolítico


El comercio de India se ha expandido por todo el espectro geopolítico. Destacan algunos cambios. En el caso de los recursos energéticos, la cuota procedente de Rusia se ha disparado de solo alrededor del 1 % en 2017 a casi el 30 % en 2024. Al mismo tiempo, la cuota de comercio de la India con Estados Unidos y Europa 30 se ha mantenido estable o ha aumentado, impulsada por las exportaciones de la India a estas economías. Su valor aumentó un 8 y un 9 por ciento anualizados, respectivamente, en este periodo. En el caso de las exportaciones indias de productos electrónicos, la cuota destinada a Europa 30 y Estados Unidos pasó de menos del 40 % en 2017 a cerca del 65 % en 2024. 

India’s trade evolution with China has been powered by rising imports from China, which increased in value by about 6 percent a year on average between 2017 and 2023. This was driven by chemicals (including pharmaceuticals) and machinery, which grew by about 10 percent a year. Some notable items include microprocessors, memory chips, and semiconductor manufacturing equipment. India’s imports of these items from China grew tenfold between 2017 and 2023, rising from a combined import value of less than $500 million to $5 billion, with the upward trajectory appearing to continue through 2024. By contrast, each year fewer of India’s exports head to China. Indeed, the dollar value of India’s exports to China fell by 2 percent a year on average between 2017 and 2023. The net effect of these two shifts—rising imports from China but falling exports to China—has been to reduce China’s share of India’s trade between 2017 and 2024
 

These shifts may suggest an emerging asymmetrical trade relationship between the world’s two largest developing economies, in which India increases imports from China but exports less to it. India may be developing increasing upstream dependence on imports from China for the goods that then head to markets such as the United States and the Europe 30.

 

Brazil’s trade continues to shift to Asia

Between 2017 and 2024, the broad trajectory of Brazil’s trade has been one of growing exports—particularly of agricultural goods and metals—to China, complemented by ever-increasing imports of manufactured goods from China in return.

This trajectory of Brazilian imports continued through 2024 and in some cases accelerated. For example, between 2022 and 2024, China’s share of Brazil’s transportation equipment imports doubled, from 11 to 22 percent, mainly propelled by EV imports from China, which grew more than sixfold in value terms. Similarly, China gained share of Brazil’s substantial chemical and machinery imports in 2024. However, on the export side, Brazil’s agricultural exports to China declined in 2024, driven mainly by extreme weather events affecting agricultural production. Nevertheless, the general trend of increasing trade ties with China can be observed across sectors.

Another source of trade growth in Asia for Brazil has been ASEAN, which is increasingly gaining share of Brazil’s exports across sectors. One example is Singapore, which became the third-largest destination for Brazil’s energy resources exports, after China and the United States. With Singapore’s role as a global shipping hub, these Brazilian energy resources, in turn, help power the global shipping industry.

With this trade reorientation to Asia, Brazil’s share of trade with intraregional partners, and in particular Argentina, continued to fall, reaching 15 percent in 2024 

 La ASEAN importa más de China y exporta más a Estados Unidos


Entre 2017 y 2024, la ASEAN aumentó su cuota de comercio tanto con China como con Estados Unidos, lo que indica cómo el comercio de la región abarca el espectro geopolítico. Con estos cambios, la Europa de los 30, Japón y Corea del Sur perdieron cuota en el comercio de la ASEAN

ASEAN’s trade reorientation toward the United States was focused on exports, and particularly exports of electronics. Between 2017 and 2023, the value of ASEAN’s electronics exports to the United States grew at a remarkable 18 percent annually, although growth in 2024 appears to have moderated. ASEAN’s exports reoriented to the United States in other sectors, too, such as chemicals, machinery, and textiles and apparel. In these sectors, the Europe 30, Japan, and South Korea typically lost share of ASEAN’s exports. However, ASEAN did not markedly increase imports from the United States in this period. Indeed, the share of ASEAN’s imports from the United States remained flat at about 7 percent.

On the import side, ASEAN registered a substantial increase in the share of its imports from China. By 2024, 25 percent of all ASEAN’s imports were supplied by China, up from 20 percent in 2017. China gained share of ASEAN’s imports in electronics, chemicals, machinery, and textiles and apparel—often the same sectors in which ASEAN experienced the most growth in exports to the United States. This points to a trend of ASEAN increasingly sourcing inputs from China to feed into its manufacturing sector. Again, Europe, Japan, and South Korea typically lost share of ASEAN’s imports in these sectors. Notably, China did not gain material share of ASEAN’s exports in the period, with its share of ASEAN’s exports stable at about 14 percent. Taken together, these shifts suggest that a new trade dynamic is emerging between China and the United States, with ASEAN economies becoming increasingly integrated as intermediate steps in the global value chains that link the two largest economies. This is one of the reasons the US trade shift away from China is much smaller in value-added terms than in the import and export trade data. Broadly, China adds value to a product that is exported to ASEAN, and China’s value added is therefore embedded in the goods that ASEAN exports to the United States. Consider, for instance, a product like a laptop or cell phone, which was previously entirely manufactured in China and exported to the United States for, say, $1,000. The same product could be now manufactured in ASEAN with $600 of Chinese inputs. In this case, the value of the export from China to the United States would drop by $1,000, but the value added exported to the United States from China would fall by only $400.
 
Sin embargo, el panorama varía según la economía dentro de la ASEAN. Vietnam registró el crecimiento más rápido de cualquiera de las seis mayores economías de la ASEAN tanto en sus exportaciones a Estados Unidos como en sus importaciones procedentes de China entre 2017 y 2023, que crecieron a un ritmo del 15 % y el 11 % anual, respectivamente. Un patrón similar, aunque menos llamativo, es evidente para Malasia y Tailandia. Sin embargo, no todas las economías de la ASEAN muestran este tipo de configuración comercial. Por ejemplo, la proporción de exportaciones de Indonesia, Filipinas y Singapur dirigidas a Estados Unidos se mantuvo prácticamente constante entre 2017 y 2024.

Estos patrones a nivel de economía indican cómo el papel de la ASEAN en la red comercial mundial va mucho más allá de su papel emergente en la dinámica comercial entre China continental y Estados Unidos. Por ejemplo, el comercio de productos electrónicos de la región también ha crecido rápidamente -a más del 10% anualizado- con la India y Taiwán. Esto sirve como ejemplo del creciente papel de la región en la cadena de valor mundial de la electrónica.
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Los líderes empresariales consideran que la inestabilidad geopolítica es una de las principales amenazas para la economía mundial, no sólo a corto plazo, sino también a largo plazo, según una encuesta de McKinsey.14 El comercio puede tener ramificaciones geopolíticas, pero el comercio es también una característica esencial de la economía mundial y está profundamente entrelazado con los mercados laborales y el desarrollo económico.

La forma en que las fuerzas geopolíticas interactúan con las conexiones económicas mundiales es a veces matizada. Por ejemplo, algunas economías como China, Alemania, el Reino Unido y Estados Unidos muestran indicios de una reconfiguración comercial relativamente rápida según las líneas geopolíticas, mientras que economías como Brasil, India y la ASEAN siguen comerciando en todo el espectro geopolítico. Además, a pesar de la reducción de las conexiones comerciales directas entre China y Estados Unidos, persisten fuertes conexiones indirectas. Y la dinámica comercial puede moverse en direcciones opuestas en el mismo corredor, por ejemplo, como se observa en el caso de la UE y la India, que reducen su cuota de exportaciones a China aunque aumenten su cuota de importaciones. 
 
Los continuos cambios en el comercio mundial son una parte del panorama geopolítico en evolución del que las organizaciones son muy conscientes, y ahora están elaborando estrategias en consecuencia.15 Tiene sentido que las organizaciones supervisen los cambios en la geometría del comercio, como las tendencias en la distancia geopolítica, como parte de su respuesta. Esta respuesta también puede incluir la comprensión de las implicaciones de los posibles aranceles comerciales y las oportunidades estratégicas que pueden proporcionar.16 Las organizaciones también pueden ser proactivas en los intentos de acelerar el crecimiento, optimizar las operaciones comerciales y crear capacidades y estrategias que les ayuden a responder a las perturbaciones geopolíticas, por ejemplo, a través de la segmentación estructural.17 La cambiante geometría geopolítica puede crear riesgos, pero navegar con cuidado por ella también puede ofrecer oportunidades. 

The research was led by Jeongmin Seong, an MGI partner in Shanghai; Olivia White, a senior partner and a director of MGI in San Francisco; Michael Birshan, a senior partner and member of the MGI Council in London; Sven Smit, a senior partner in the Amsterdam office and MGI chair; Camillo Lamanna, a McKinsey consultant in Sydney; and Tiago Devesa, an MGI senior fellow in Lisbon.
 
 
  • https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/geopolitics-and-the-geometry-of-global-trade-2025-update 
  • https://www.mckinsey.com/ 

The complication of concentration in global trade

https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/the-complication-of-concentration-in-global-trade

 
https://2enfoques.blogspot.com/2025/02/aranceles-favor-en-contra.html

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